مقالات, مقالات سوپاپ

چند نوع میل سوپاپ وجود دارد و اجزای آن چیست؟

میل سوپاپ یا میل بادامک قطعه ای در موتورهای درون سوز است که وظیفه ی باز کردن سوپاپ های ورودی و خروجی را دارد. از طریق سوپاپ های ورودی سوخت و هوا وارد محفظه سیلندر می شوند. و از طریق سوپاپ های خروجی دود ناشی از احتراق از سیلندر خارج می شود.نام میل بادامک از بادامک های موجود روی قطعه آمده است. میل سوپاپ در موتور های چهارزمانه مورد استفاده قرار می گیرد. در بعضی از مدل های دو زمانه استفاده می شود اما کاربرد آن برای سوپاپ خروجی است. با خانه سرسیلندر همراه باشید.

میل سوپاپ

افت فشار روغن یا کمبود روغن از عواملی هستند که به میل بادامک آسیب می رسانند.در دهه های 80 در بیشتر موتور ها میل سوپاپ در داخل سوپاپ بوده است.اما امروزه در اکثر موتورهای چهار زمانه میل بادامک روی سیلندر قرار دارد و به همین دلیل به اصطلاح به آن میل بادامک بالا سری گفته می شود.

بدنه میل سوپاپ

امروزه میل سوپاپ ها قارچی شکل هستند. بدنه میل سوپاپ متشکل از یک ساقه و یک کروی قارچی شکل می باشد. به لبه ی مورب سر قارچی شکل وجه گفته می شود. سیت سوپاپ به لبه ی نشیمنگاه می گویند که محل قرار گیری سوپاپ در کف سرسیلندر یا خود سیلندر است. در ساقه سوپاپ در انتهای بدنه دو فنر وجود دارد که به وسیله نگهدارنده و دو خار سوپاپ به صورت محکم در جای خود قرار گرفته است.برای جلوگیری از هرگونه نشتی در زمان تراکم و قدرت از فنر استفاده می شود تا وجه سوپاپ بروی نشیمنگاه  محکم نگه داشته شود.

"بدنه

طرز کار میل سوپاپ

همان گونه که بیان شد کاربرد میل بادامک برای زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ ها است. این زمان بندی دقیق به وسیله جستارهایی است که روی بدنه وجود دارد که تعیین می کند که سوپاپ ها چه زمانی باز و چه زمانی بسته بشوند.برای اینکه حرکت باز و بسته شدن سوپاپ ها با حرکت پیستون کاملا برابر باشند. میل بادامک باید در ارتباط همشگی و ثابت با میل سوپاپ باشد برای همین به وسیله دنده ای که با زنجیر یا تسمه به تایمینگ مبل سوپاپ وصل است استفاده می شود. در مقاله دیگر در مورد میل سوپاپ صحبت شده است.

انواع میل سوپاپ

همانطور که در مقاله سوپاپ گفتیم میل سوپاپ ها سه نوع هستند.

  1. میل بادامک OHV
  2. میل بادامک DOHC
  3. میل بادامک SOHC

این سوپاپ هرکدام کاربرد خاصی دارند مثل میل بادامک OHV به میل بادامکی گفته می شود که در پایین موتور قرار دارد و نیرو را از طریق میله های بلندی به سوپاپ ها انتقال می دهد و میل بادامک DOHC به میل بادامکی اطلاق می شود که به صورت جفتی در بالای سیلندر قرار دارد. طرز قرار گیری میل بادامک ها در موتور خطی به صورت دو عددی و در موتور های V شکل به صورت چهار عددی می باشد.میل بادامک SOHC به میل بادامکی گفته می شود که به صورت ردیفی در بالای سیلندرها قرار گرفته است. این نوع میل بادامک ها در موتور های خطی کاربرد دارد. همچنین در موتور های که دارای یک میل بالاسری هستند با واژه OHC و در موتورهای دیگر که دارای دو میل بالاسری هستند با واژه DOHC شناخته می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *