مقالات, مقالات سوپاپ

سوپاپ

سوپاپ چیست؟ - خانه سرسیلندر

جهت سفارش انواع سوپاپ با شماره های زیر در ارتباط باشید:

مدیر فنی: 09229250052

سوپاپ

خانه سرسیلندر شیراز ارائه دهنده انواع سوپاپ می باشد.
خانه سرسیلندر شیراز بزرگترین فروشگاه سرسیلندر در جنوب کشور با تجربه ۲۰ ساله سعی بر ارائه بهترین محصولات از برندهای معتبر را دارد.
امید است تا با ارائه خدمات حرفه های این فروشگاه رضایت حداکثری مشتریان گرامی داشته باشد.

فروش انواع سوپاپ

خانه سرسیلندر فروشنده انواع سوپاپ و میل سوپاپ می باشد. شما مشتریان گرامی می توانید انواع سوپاپ و میل سوپاپ را از خانه سرسیلندر با نازل ترین قیمت خریداری کنید.

سوپاپ 206 تیپ 2 – ساوه

1,450,000 تومان
مشخصات فنی محصول : مناسب برای خودرو 206 تیپ 2 جهت سفارش انواع سوپاپ 206 تیپ 2 با شماره های زیر در ارتباط باشید: مدیر فنی: 09229250052

سوپاپ 206 تیپ 5 – ساوه

2,550,000 تومان
مشخصات فنی محصول : مناسب برای خودرو 206 تیپ 5 جهت سفارش انواع سوپاپ 206 تیپ 5 با شماره های زیر در ارتباط باشید: مدیر فنی: 09229250052

سوپاپ 405 – SPR

مشخصات فنی محصول : مناسب برای خودرو 405 جهت سفارش انواع سوپاپ 405 با شماره های زیر در ارتباط باشید: مدیر فنی: 09229250052

سوپاپ 405 مدل 2000 AS

مشخصات فنی محصول : مناسب برای خودرو 405 مدل 2000 جهت سفارش انواع سوپاپ 405 مدل 2000 با شماره های زیر در ارتباط باشید: مدیر فنی: 09229250052

امروز خودروها نقش اساسی در روزمرگی آدم ها دارند. و با خراب ماشین به ویژه سوپاپ می تواند دردسر های زیادی برای مردم ایجاد کنند. موتور قلب تپنده هر ماشینی است . موتورها متشکل از کلی اجزای ریز و درشت مثل سرسیلندر و سوپاپ هستند و این اجزا به هم مربوط هستند.هرکدام از این اجزا به درستی کار نکند یا خراب بشود موتور از کار می افتد و خودرو دیگر حرکت نمی کند. یکی از این اجزا سوپاپ هست که نقش کنترل هوا در خودرو را دارد. با خراب شدن سوپاپ هوای لازم برای احتراق به موتورر نمی رسد و همچنین دود احتراق از موتور خارج نمی شود باعث خفه کردن محفظه احتراق می شود.با خانه سرسیلندر همراه باشید تا با سوپاپ و عملکرد آن آشنا شوید.

سوپاپ چیست؟

سوپاپ کلمه ای فرانسوی (soupape) است که معنی دریچه می دهد. این کلمه در فرهنگ نامه معین به معنی (پولکی که روی دهانه دریچه های سرسیلندر قرار گرفته و دریچه ها را می بندد) آمده است . اگر از نظر فنی بخواهیم توضیح دهیم می توانیم این طور بیان کنیم که این محصول ورود و خروج هوا را کنترل می کند . این محصول روی سرسیلندر قرار می گیرد و شکل قارچی شکل دارد و کنترل ورود هوا به محفظه احتراق و خروج دود ناشی از احتراق را برعهده دارد. از آنجا سوپاپ مهم است که هوا لازم برای مخلوط شدن با سوخت و انجام احتراق را تامین می کند و دود ناشی از احتراق را به بیرون هدایت می کند که موتور بتواند فعالیت خودش را ادامه دهد.

همانطور که در مقاله سرسیلندر گفتیم برای انجام احتراق نیاز به فضای ایزوله و غیر قابل نفوذ است . این محصول به سرسیلندر و سیلندر در تامین این فضا کمک می کند. بنابراین سوپاپ ها با زمان بندی درست در باز و بسته شدن به موقع دریچه ها هم دود و هوا را له درستی هدایت می کنند و هم در تامین فضای ایزوله شرکت می کنند.

با توجه به خصوصیاتی که از سرسیلندر گفته شده است یک سرسیلندر خوب چه ویژگی هایی دارد:

1-مقاومت بالا دربرابر ضربه

2-مقاومت کافی در برابر حرارت

3-مقاومت بالا دربرابر خوردگی

4-مقاومت کافی در برابر ساییدگی

5-توانایی کافی برای انتقال حرارت از بدنه به سرسیلندر

سوپاپ ها براساس نوع موتور یا درون سرسیلندر سیلندر قرار می گیرند.

سوپاپ خانه سرسیلندر

سوپاپ

ساختمان سوپاپ

شکل ساختار این محصول قارچی شکل می باشد.به دلیل شباهت این محصول به قارچ این است که سوپاپ دارای یک میل (شبیه ساقه قارچ) و یک سه تخت و پهن (شبیه کلاهک قارچ) می باشد. سر سوپاپ دارای یک لیه مورب است که وجه نامیده می شود. به محل برخود این قطعه با سبک را سر سوپاپ می گویند.

ساختمان سوپاپ متشکل شده از :

  1. سر سوپاپ
  2. میل
  3. مخروطی
  4. وجه
  5. نشیمنگاه
  6. گاید
  7. فنر
  8. انگشتی

طرز ساخت

این محصول برای اینکه مقاومت بالایی داشته باشند از طریق ریخته گیری ساخته می شوند . و در معرض حرارت بالای قرار می گیرند تا مقاومت شان افرایش پیدا کند. سپس با کمک فرزکاری بدنه را صیقل می دهند و زائد های اضافی را از بدنه جدا می کنند .

انواع سوپاپ

ما چهار نوع سوپاپ داریم. این محصول بر اساس نوع وظیفه به چهار دسته تقسیم می شوند. این چهار نوع از نظر ساختمانی فرق های اندکی با هم دارند .

  1. مدل ورودی (هوا،سوخت)
  2. مدل خروجی(دود)
  3. مدل چرخشی
  4. مدل سدیمی

طرز کار

همانطور که گفته این محصول وظیفه دارد که مخلوط هوا و سوخت را وارد محفظه احتراق سیلندر کند و با ایجاد فضای ایزوله امکان انجام احتراق را فراهم کند و بعد از احتراق با خارج کردن دود از محفظه احتراق زمینه ی فعالیت دوباره این چرخه را مهیا کند. میل زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها را مشخص می کند. میل با توجه به ساختار و شکل برجستگی های روی بدنه این زمان بندی را مشخص می کند. حرکت باز و بسته شدن این محصول باید با حرکت بالا و پایین پیستون در سیلندر هماهنگ باشد . به همین دلیل میل باید با میل لنگ ارتباط ثابت داشته باشد.

خرابی

خرابی این محصول به طور معمول به دلیل فشار بیش ار حد موتور که به اصطلاح بریدن سوپاپ گفته می شود یا گرمای بیش از حد موتور که به اصطلاح سوختن سوپاپ گفته می شود می تواند باشد.

میل سوپاپ چیست؟

میل سوپاپ یا میل بادامک قطعه ای در درون موتورهای چهارزمانه است که عمل باز و بسته شدن سوپاپ ها را برعهده دارد.همانطور که گفته شد میل بادامک با میل لنگ ارتباط ثابتی دارد. دلیل ارتباط ثابت این است که حرکت باز و بسته شدن میل بادامک باید با پیستون کاملا هماهنگ باشد. میل بادامک توسط دنده ای به تسمه تایمینگ به میل لنگ متصل شده است و می چرخد. عواملی که باعث صدمه دیدن میل بادامک می شود می توان از کمبود روغن یا افت فشار روغن نام برد.نام میل بادامک از بادامک های روی این قطعه آمده است.

قسمت های مختلف بادامک

  1. دایره مبنا
  2. حد باز شدن
  3. حد بسته شدن
  4. پهلوی باز کردن سوپاپ
  5. پهلوی بسته شدن سوپاپ

انواع بادامک

بادامک ها بر اساس شکل به سه دسته تقسیم می شوند که هرکدام بر اساس شکل دارای یک خاصیت می باشد:

  1. بادامک نوک تیز
  2. بادامک با نوک صاف و تخت
  3. بادامک با نوک نیم گرد

انواع میل بادامک

1-میل بادامک OHV

میل بادامک OHV به میل بادامکی گفته می شود که در پایین موتور قرار دارد و نیرو را از طریق میله های بلندی به سوپاپ ها انتقال می دهد.این نوع میل بادامک قدیمی شده است و چندین دهه دارد مورد استفاده قرار می گیرد. مزیت این نوع سوپاپ این است باعث کوچک شدن موتور ها می شود و ماندگاری خوبی دارد. نکته منفی این نوع میل بادامک این است که تنظیم زمان بندی این نوع میل بادامک در سرعت بالا قدری مشکل است. همچنین نصب بیش از دو سوپاپ در هر سیلندر ممکن نیست.

2-میل بادامک SOHC

میل بادامک SOHC به میل بادامکی گفته می شود که به صورت ردیفی در بالای سیلندرها قرار گرفته است. این نوع میل بادامک ها در موتور های خطی کاربرد دارد.ویژگی موتور ها خطی این است دارای یک میل بادامک است. به دلیل باز و بسته شدن سوپاپ ها مستقیم توسط میل بادامک صورت می گیرد و هیچ واسطه ای بین آن قرار ندارد از نظر زمان بندی بهتر از میل بادامک OHV بهتر عمل می کند

3-میل بادامک DOHC

میل بادامک DOHC به میل بادامکی اطلاق می شود که به صورت جفتی در بالای سیلندر قرار دارد. طرز قرار گیری میل بادامک ها در موتور خطی به صورت دو عددی و در موتور های V شکل به صورت چهار عددی می باشد. برای موتورهایی که از میل بادامک DOHC استفاده می کنند برای هر سیلندر چهار سوپاپ مورد استفاده قرار می گیرد. دو تا از این چهار سوپاپ برای ورودی هوا و سوخت و دو تا بعدی برای خروج دود استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل هوای بیشتری وارد محفظه احتراق می شود و نسبت به موتورهایی با حجم موتور یکسان قدرت بیشتری تولید می کنند.

انواع سیستم سوپاپ

سوپاپ ها بر اساس سیستم به چهار دسته مختلط ، معلق ، ایستاده و ردیفه تقسیم می شوند

1- سیستم مختلط یا F Head

در این نوع سیستم گاز به صورت معلق می باشد و سوپاپ دود به طور ایستاده قرار می گیرد . از این طریق عمل پر شدن سیلندر به علت نزولی بودن جریان سوخت کنترل می شود. خروج دود گاز در این سیستم به شکل F مانند می باشد . به همین دلیل نام دیگر این سیستم F Head می باشد . این نوع سیستم در موتورهای چهار زمانه به کار می رود. این سیستم گاهی به خاطر شکل ساختمانی اش باعث نامناسب شدن محل جرقه شمع می شود این کار باعث طولانی شدن محل جرقه تا مرکز سیلندر می شود

2- سیستم معلق یا I Head

در این نوع سیستم گاز و دود در سیلندر قرار دارند و به صورت معلق هستند . مسیر خروج گاز و دود در این سیستم به صورت I هست. در این نوع سیستم راندمان موتور بالای 90 درصد می باشد. این نوع سیستم در موتورهای 4 زمانه بیشتر کاربرد دارد. این سیستم برخلاف سیستم قبلی باعث کاهش فاصله محل جرقه با مرکز سیلندر می شود.

3- سیستم ایستاده یا L Head

این نوع سیستم به این صورت است که همه سوپاپ های گاز و دود به صورت ایستاده می باشد و در یم طرف سیلندر قرار دارند و شکل خروج دود در این سیستم به صورت L می باشد. این نوع سیستم جدیدترین نو سیستم سوپاپ می باشد . محفظه احتراق در سیستم ایستاده کوچک تر شده است و فرم پر شدن محفظه بهینه شده است. این ها باعث شدن راندمان موتور به حدود 88 درصد می رسد. از مزایا این سیستم می توان گفت که تعمیرات آن آسان تر شده است و به راحتی باز و بسته می شود این مزایا باعث کاهش هزینه سیلندر شده است. معایب هم می توان گفت باعث افزایش قطعاتی از جمله تایپت شده است.

4-سیستم ردیفه یا T Head

این نوع سیستم در ماشین قدیمی کاربرد داشته است . این سیستم شامل دو بادامک می باشد که یکی کنترل سوپاپ دود را کنترل می کند و آن یکی گاز را کنترل می کند.خروج دود و گاز در این سیستم به صورت T شکل می باشد.راندمان در سیستم ردبفه حدود 75 درصد می باشد.از مزایا این سیستم ساده بودن سیستم می باشد که باعث آسان شدن باز و بسته می شود و شست و شوی بهتر گازهای سوخته و تعداد کمتر قطعات نام برد.این نوع سیستم معایبی زیادی از جمله طولانی شدن محل جرقه با مرکز سیلندر ، زیاد شدن عرض بلوک موتور ، الزام استفاده از دو میل بادامک و در نتیجه پایین بودن کارایی موتور می توان نام برد.

در این مقاله سعی کردیم تمام اطلاعات لازم از سوپاپ را برای شما مشتریان عزیز ارائه بدهیم.خانه سرسیلندر فروشنده انواع سوپاپ شیراز ، سرسیلندر ، واشر سرسیلندر و…. است. شما مشتریان عزیز می توانید از پشتیبانی 24 ساعته ما استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *