مقالات سرسیلندر

سرسیلندر

سرسیلندر - خانه سرسیلندر

جهت سفارش انواع سرسیلندر با شماره های زیر در ارتباط باشید:

مدیر فنی: 09229250052

خانه سرسیلندر شیراز بزرگترین فروشگاه سرسیلندر در جنوب کشور با تجربه ۲۰ ساله سعی بر ارائه بهترین محصولات از برندهای معتبر را دارد.
امید است تا با ارائه خدمات حرفه های این فروشگاه رضایت حداکثری مشتریان گرامی داشته باشد.

فروش انواع سرسیلندر

سرسیلندر بخش مهمی از موتورهای درونسوز هستند که شناخت این قطعه مهم کمک شایانی به شما خواهد کرد. با خانه سرسیلندر همراه باشید.

سرسیلندر چیست؟

سرسیلندر از قطعات مهم موتورهای درون سوز به حساب می آید . کاربرد آن در موتور این است که بر فراز بخش فوقانی سیلندر قرار بگیرد. سرسیلندر به دلیل قرار گرفتن در برابر گازهای داغ باید از مقاومت مناسبی برخود دار باشند.به خاطر تاثیر وزن بر عملکرد خودرو باید تا جایی که می شود وزن خودرو کم باشد . از این رو در آن باید از آلیاژی استفاده بشود که علاوه بر مقاومت در برابر حرارت ، وزن کمی داشته باشد. به همین خاطر شرکت های سازنده  از آلیاژ آلومینیوم  استفاد می کنند.

کاربرد

سیلندر یکی از قطعات مهم موتور است که به اصطلاح ستون فقرات موتور گفته می شود. موتورهای درون سوز از تعدادی سیلندر تشکیل شده اند که وظیفه آن ها احتراق هوا و سوخت می باشد.

بلوک سرسیلندر - خانه سرسیلندر

در بلوک های سیلندر قسمت فوقانی آن ها باز بوده و پیستون ها در آن قابل مشاهده است . همچنین سوراخهایی در بدنه موتور موجود می باشد که انتهای آن ها باز می باشد. به همین دلیل برای تکمیل ساختار سیلندر نیاز به این محصول می باشد. همچنین عمل احتراق در محفظه ای به نام محفظه احتراق صورت می گیرد که در بدنه سرسیلندر تعبیه شده است.در محفظه احتراق عمل تراکم مخلوط هوا و سوخت صورت می گیرد و انفجار حاصله باعث به حرکت در آمدن سوپاپ ها می شود. در مقاله سوپاپ به صورت جامع در مورد سوپاپ صحبت شده است.

مکان قرارگیری قطعات

سرسیلندر ها محل قرار گیری بخش های زیادی از جمله :

  1. محل باز و بسته شدن شمع ها ، این قسمت متناسب با این محصول در سطوح جانبی یا فوقانی بدنه نصب می گردد.
  2. مجاری آب و روغن
  3. محل بستن ترموستات
  4. مانیفولد ها که شامل پنجه اگزوز و لوله های ورود سوخت به داخل سیلندر می باشد.
  5. گیت سوپاپ ، سیت سوپاپ ، میل سوپاپ ، اسبک و فنر

بنابراین ارتباط قطعات زیادی از از موتور به طریق این محصول انجام می شود.

طرز کار

سرسیلندر با کمک سیلندر محفظه احتراق را تشکیل می دهند که عمل احتراق در فضای ایزوله شده بین این دو انجام می شود . شکل آن تابع ساختمان سیلندر می باشد از این رو سرسیلندرها یا دارای مجاری آب یا شیارهای خنک کننده هوا می باشند. این محصول محل قرار گیری سوپاپ ، میل سوپاپ و مجاری هوا می باشد که باعث عبور دود حاصله از احتراق و هوای لازم برای احتراق را تامین می کند.

سوپاپ با قرار گیری روی آن ورود مخلوط هوا و سوخت و خروج دود را کنترل می کند.در زمان حرکت خودرو موتور ماشین حرارت زیادی را تولید می کند.به خصوص در محفظه احتراق ممکن است دما تا 250 درجه سانتی گراد برسد. این حرارت زیاد می تواند به قسمت های مختلف موتور آسیب وارد کند. از این رو با عبور سیال خنک کننده در مجرای آن ها باعث خنک شدن موتور و در نتیجه باعث عملکرد صحیح موتور خوردور نیز می شود.

انواع سرسیلندر

سرسیلندرها انواع مختلفی دارند و با توجه به طرز قرار گیری سوپاپ ها ، سیلندر ها و بر اساس نوع خنک کننده موتور به چند دسته تقسیم می شوند. به طور مثال در نوعی از موتورها برای هر سیلندر از دو شمع استفاده می شود و در نوع دیگر برای هر سیلندر فقط یک شمع استفاده می شود . همانطور در قسمت طرز کار گفتیم سر سیلندر با توجه به ساختار سیلندر دارای شیار های خنک کننده هوا یا دارای مجاری آب می باشد.

انواع سر سیلندر بر اساس نوع چیدمان سوپاپ ها

سرسیلندر بر اساس نوع چیدمان سوپاپ ها به چهار دسته ال هد(L Heade) ، آی هد(I Heade) ، تی هد(T Heade) و اف هد(F Heade) تقسیم می شوند.

1- ال هد (L Heade)

در موتورهای ال هد (L Heade) سوپاپ های دود و گاز در یک طرف سیلندر قرار دارند.این سوپاپ ها مانند تی هد ارتباطی با هم ندارند و روی بدنه سوار می شوند.

2- آی هد (I Heade)

در موتورهای آی هد (I Heade) برای تامین تراکم لازم مخلوط گاز و سوخت محفظه احتراق را به کوچک ترین حالت ممکن طراحی می شود. تا جایی که روی پیستون گودی هایی قرار می دهند که جا برای نفوذ و باز و بسته شدن سوپاپ ها وجود داشته باشد.این سوراخ ها برای جلوگیری از برخود سوپاپ ها که در درون سر سیلندر به صورت آویزان هستند ایجاد می گردد. مدل آی هد (I Heade) بر اساس تعداد سوپاپ ها دارای یک یا دو ردیف منفذ قرار گیری سوپاپ دارند.

3- تی هد (T Heade)

در موتور های تی هد (T Heade) سوپاپ های دود و گاز در دو سمت مجزا و دو سیلندر قرار دارند. این سوپاپ ها روی بدنه قرار می گیرند و از سرسیلندر عبور نمی کنند و ارتباطی با هم برقرار نمی کنند.

4- اف هد(F Heade)

در موتورهای اف هد (F Heade) سوپاپ های دود مانند بقیه موارد روی بدنه قرار می گیرد اما سوپاپ گاز در اینجا به طور استثنا روی آن قرار می گیرند.

انواع سرسیلندر بر اساس نوع خنک کننده

موتورها به دلیل عملکردشان حرارت زیادی تولید می کنند که برای جلوگیری از آسیب به موتور نیاز به خنک کننده دارند . سرسیلندر ها بر اساس نوع خنک کننده به دو دسته هوا خنک و آب خنک تقسیم می شوند.

سرسیلندر هوا خنک

در این نوع سر سیلندر با عبور هوا از بدنه عمل خنک کنندگی صورت می گیرد. سطح مدل هوا خنک به گونه پره های موازی طراحی می شود که نهایت تماس با هوای خنک را داشته باشد. در این نوع برای به جریان در آمدن هوا به فن نیاز است.

سرسیلندر آب خنک

در این نوع مدل برای خنک کردن موتور از آب استفاده می شود . در ساختار آن شیارها و مجاری تعبیه می شود که عبور آب و تماس با بدنه را به بهترین صورت رخ دهد. مزیت آب خنک نسبت به مدل هوا خنک این است که برای گردش آب در آن نیازی به فن نیست و عمل خنک کنندگی در آب خنک بهتر از هوا خنک انجام می گردد. از همین رو امروزه از مدل هوا خنک منسوخ شده اند و دیگر کاربردی در صنعت خودرو ندارد.

خرابی سرسیلندر

وجود مشکل در سر سیلندر خودرو به خاطر عوامل زیر می باشد:

  1. کربن گرفتن
  2. تاب دیدگی
  3. ترک خوردن
  4. سوختن و خرابی سیت سوپاپ و گشاد شدن سوپاپ

کربن گرفتن

کربن گرفتن اصطلاحی است که برای دوده گرفتن اتاق احتراق به کار برده می شود. در اثر مخلوط هوا و بنزین در داخل اتاق احتراق به مرور زمان دوده در اتاق احتراق جمع می شود. این دوده با کوچک کردن اتاق احتراق نسبت تراکم در موتور را افزایش می دهد که این عامل باعث احتراق زودتر در موتور می شود.

سرخ شدن کربن در زمان احتراق باعث ایجاد احتراق های نابه هنگام می شود. علائم کربن گرفتن می توان از بالارفتن کمپرس خودرو و انفجار خود سوزی نام برد. کارخانه های سازنده معمولا کیلومتر معینی برای کربن گیری و تعمیرات مشخص می کنند. ولی بعضی اوقات عیوبی مثل روغن سوزی ، گرفتکی لوله اگزوز ، گرفتگی در هواکش کاربراتور ، کارنرکردن صافی هواکش و…… در موتور پبش می آید که باید زودتر از زمان مقرر سرسیلندر را درست کنیم.

تاب دیدگی

تاب دیده گی عوامل مختلفی دارد از جمله :

  1. باز و بستن غلط
  2. سوختن واشر سرسیلندر
  3. نامیزان بستن پیچ های سرسیلندر

علائم تاب دیدگی

  1. مخلوط شدن آب و روغن
  2. دور روشن شدن موتور
  3. سوختن مرتب واشر سرسیلندر
  4. آب سوزی

ترک خوردن

ترک خوردن سرسیلندر عوامل مختلفی دارد از جمله :

  1. ضربه شدید به سرسیلندر
  2. یخ زدن آب در سرسیلندر

روش های مختلفی مانند گرفتن ترک به وسیله واندربل و واندرسیل ، دوختن ، جوش دادن و….. برای درست کردن سرسیلندر وجود دارد.

واشر سرسیلندر - خانه سرسیلندر

واشر سرسیلندر چیست؟

واشر سرسیلندر قطعه ای از جنس فولاد یا مس است که در بین سیلندر و سرسیلندر قرار می گیرد و فضای بین این دو قطعه را ایزوله می کند و از نشت آب ، روغن و گاز جلوگیری می کند. واشر سرسیلندر در صورت خم شدن دیگه کارایی قبلی را ندارد و به اصطلاح می گویند سوخته است.برای مطالعه بیشتر مقاله واشر سرسیلندر را مطالعه کنید.

قیمت سرسیلندر

قیمت سرسیلندر به عوامل مختلف ربط دارد. مدل سرسیلندر یکی از عوامل موثر روی قیمت است به طور مثال قیمت سرسیلندر ماشین ایرانی ببا ماشین خارجی با هم فرق دارد. در کل عوامل مختلف مثل نوع ، جنس ، برند و پخش محصول و….. روی قیمت می تواند تاثیر بگذارد. برای مطالعه بیشتر مقاله قیمت سرسیلندر را مطالعه کنید.

قیمت سرسیلندر

سئوالاتی که ممکن است با هاشون رو به رو شوید

سر سیلندر از قطعات مهم موتورهای درون سوز به حساب می آید که وظیفه تکمیل کردن بلوک سیلندر را برعهده دارد.

فروشگاه خانه سرسیلندر فروشنده انواع سرسیلندر از شرکت های مختلف می باشد. خانه سرسیلندر انواع سرسیلندر شرکت های دلتا قطعه البرز ، ایساکو ، ساوه را موجود دارد و با بهترین قیمت به فروش می رساند.

سرسیلندر با کمک سیلندر محفظه احتراق را تشکیل می دهند که عمل احتراق در فضای ایزوله شده بین این دو انجام می شود . شکل سرسیلندر تابع ساختمان سیلندر می باشد از این رو سر سیلندر ها یا دارای مجاری آب یا شیارهای خنک کننده هوا می باشند.

سرسیلندر محل قرار گیری سوپاپ ، میل سوپاپ و مجاری هوا می باشد که باعث عبور دود حاصله از احتراق و هوای لازم برای احتراق را تامین می کند. سوپاپ با قرار گیری روی سرسیلندر ورود مخلوط هوا و سوخت و خروج دود را کنترل می کند.

نکته پایانی

توجه داشته باشید که شما می توانید با سرویس دوره ای موتور از آسیب و خرابی به سرسیلندر جلوگیری کنید. این اتفاق زمانی خودشو نشان می هد که از پرداخت هزینه زیاد برای تعمیر و تعویض سر سیلندر جلوگیری می کند.

یک نظر در “سرسیلندر

  1. ایمان گفت:

    سرسیلندر مناسب برای پراید چه پیشنهادی می دهید؟
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *